malumut -
Forside Add meg Om meg Kontakt

Rundtur nord i Femundsmarka

Denne turen hadde jeg gledet meg lenge til. Helgetur nord i Femundsmarka. Jeg og min turkamerat hadde som mål å nå Nedre Muggsjøen før vi satt opp teltet.

Turen startet fra Synnervika kl 1700. Vi gikk innover forbi hyttefeltet og inn imot Langtjønnsbua. På veien dit var det et reinsdyr som fulgte ved siden av oss i 20 min. Den var nokk nysgjerrig på oss. Et vakkert syn og en fin start på turen inn til Femundsmarka.

Etter en og en halv time ankom vi en rasteplass på andre siden av Femund ikke langt ifra Nordvika hvor vi tok veien inn imot Nedre Muggsjøen.

Sekken ved start i Synnervika

Rudolf

Det ble en liten abbor ved første rasteplass

Turen videre fra Nordvika langs elven mugga opp til Nedre Muggsjøen ble en våt opplevelse. Slusene i himmelen åpnet seg og det bøttet ned med regn hele veien opp til Muggsjøen. Harepus viste seg flere ganger iløpet av turen opp til Muggsjøen.

Det var en fin anledning til å teste kamerten min sin Bergans Airojohka Dermizax Jakke imot min Norrøna Falketind Gore-tex Jakke.

Etter flere timers trasking i regn kom vi fram til Nedre Muggsjøen, som var målet for dagen.

Konklusjonen på våre jakker var at Bergans sin jakke var klissvåt og Norrøna sin Falketind jakke var tørr innvendig. Mens Bergans airojohka jakka puster hakke bedre enn Norrøna Falketind.

Det var to slitene karer som hoppet i soveposene å tente på primusen for og varme opp teltet å tørke ting som ble vått. Begge soveposene våre var blitt fuktige på turen.

Hare på stien

Et salig rot i forteltet og kaffe som snart er klar

Morgen ved Nedre Muggsjøen med Vigeln i bakgrunn.

Neste morgen våknet vi til sol og skyer. Turen idag skulle gå Nedre Muggsjøen til Nedre Roastan via Gråvola. Turen startet i fint tempo oppover imot Gråvola.

Jeg hadde hørt at det var mye steiner og tungt over Gråvola til langeggtjønnan, å det hadde de rett i. Så mange store steiner gjorde det tungt med en 30 kilo tung sekk på ryggen.

Nedre Muggsjøen sett ifra sørsiden.

Store steiner over alt over Gråvola

Steinete terreng

Volsjøen

Etter noen timer med kronglete gåing oppå steiner ankom vi Stormyråsen. For en nydelig plass. Ikke nokk med at all steinen tar slutt her, men for en utsikt. Rogen, Store Svuku, Flenskampen , revsjø, Styggsjøan og Femunden glitret i solen.

Rogen og Styggsjøan. Perler i Femundsmarka.

Men vi måtte videre fra Stormyråsen og til langeggtjønnan, hvor vi skulle ha en lengere matpause. Her oppe i Gråvola trengs godt fottøy!

Langeggtjønnan ble en fin opplevelse med strålende sol og vandring imellom to tjønner på en egg som er 10 m bred.

Kl 18.00 var vi framme ved elven Røa. Det ble fort vår camp for kvelden. Slitne etter turen over Gråvola, benket vi oss ned for en vellsmakende middag. Bål, kveldssol og latter ble en fin avslutning på dagen.

Snurring og potetmos. Herlig!

Nyter kveldssolen stappmett.

Etter en god natt søvn, våknet vi til sol i dag å. Dagens etappe var å komme til røosen, hvor båten Fæmund 2 skulle plukke oss opp 14.45.

Vi ankom brygga 2 timer for tidlig, så vi besøkte Røosbua å leste litt i hytteboka.

Dette var første gang på båten for oss begge. En trivelig båttur tilbake til Synnervika ble det.